Alt for tyk baby

18. september 2014

Alder:
6 mdr.

Alt for tyk baby

Hej Helen

Tak for dine altid gode svar!

Jeg har et spørgsmål om min søns størrelse. Sagen er den, at han er kæmpe stor. 6,5 mdr, 73 cm lang og vejer 11,4 kg. Vi bliver fulgt af en børnelæge, der siger, at han er så stor nu, at han vil få problemer med at kravle. Og det er jo netop dét han har brug for!

Jeg føler mig skyldig i, at han er blevet så tyk og får rigtig dårlig samvittighed. Det mærkelige er bare, at han faktisk aldrig har spist over sit behov.
Hvad kan overvægten betyde for ham? Er det skadeligt for nuværende?

Han udvikler sig fint: siger ord!! "Deeet?" Og "mam-mam." Han kommer op på alle 4, men kan simpelthen ikke bære sin vægt særlig længe ad gangen. Han sidder uden støtte (får han dog sjældent lov til, da jeg helst ser ham på maven) og han kommer ...

Annonce

... lidt omkring på egen hånd - det er dog svært pga den store friktion. Han er altid glad og vi bruger meget tid på leg og aktivering.
Hans dag ser sådan ud:

Kl 7: 1 dl Havregrød
09.30-10.00: lur
10: flaske på 150 ml mme
12: 1 dl hirsegrød med grøntsagsmos. Øver med rugbrødshapser ved siden af.
14: flaske 180 ml mme
14.00-16.00: lur
16.00: flaske 180 ml mme
18.00: fx 1 dl spaghetti med kødsovs
20:00: godnatflaske 180 ml
03:00: 150 ml flaske

Jeg tilsætter ikke længere mme til hans grød (tilsatte pepticate før) og han får kun olie i én af hans portioner skemad. Han får også en teske levertran hver aften.
Han får vand af kop til hvert måltid og drikker fint.

Hvad tænker du om hans vægt og mad indtag? Cirka 850 mme i døgnet + 3-4 dl skemad.

Med venlig hilsen
Bobbies mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Brok (hernie)

Et barn der buler lidt ud ved navlen, har sandsynligvis navlebrok. Udposningen er typisk på størrelse med en hasselnød, men den kan også blive stor som en valnød.

Navlebrok er ikke farligt, og det forsvinder ofte før barnet er blevet 2 år. Det giver sjældent gener, men det kan sætte sig fast og give smerter - i disse tilfælde skal brokket skubbes på plads enten af forældrene eller af lægen.

Hvis navlebrokket ikke forsvinder af sig selv, vil man ofte vælge at...

Læs mere i Babylex

Vestibulærsans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Vestibulærsansen registrerer hovedets bevægelser i forhold til tyngekraften, og den hjælper os med at finde ud af, hvad der er op og ned, når vi bevæger os. Dette sker via receptorer, som er beliggende i det indre øre....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for denne form for brevkasse - den er helt fantastisk for en 1. gangs mor som mig, som altid er bekymret for om jeg nu gør tingene godt nok:-) Så et tak herfra.

Helle, mor til dreng på 1 år