Brev:
Alt for tyk baby
18. september 2014
Alder:
6 mdr.
Alt for tyk baby
Hej Helen
Tak for dine altid gode svar!
Jeg har et spørgsmål om min søns størrelse. Sagen er den, at han er kæmpe stor. 6,5 mdr, 73 cm lang og vejer 11,4 kg. Vi bliver fulgt af en børnelæge, der siger, at han er så stor nu, at han vil få problemer med at kravle. Og det er jo netop dét han har brug for!
Jeg føler mig skyldig i, at han er blevet så tyk og får rigtig dårlig samvittighed. Det mærkelige er bare, at han faktisk aldrig har spist over sit behov.
Hvad kan overvægten betyde for ham? Er det skadeligt for nuværende?
Han udvikler sig fint: siger ord!! "Deeet?" Og "mam-mam." Han kommer op på alle 4, men kan simpelthen ikke bære sin vægt særlig længe ad gangen. Han sidder uden støtte (får han dog sjældent lov til, da jeg helst ser ham på maven) og han kommer lidt omkring på egen hånd - det er dog svært pga den store friktion. Han er altid glad og vi bruger meget tid på leg og aktivering.
Hans dag ser sådan ud:
Kl 7: 1 dl Havregrød
09.30-10.00: lur
10: flaske på 150 ml mme
12: 1 dl hirsegrød med grøntsagsmos. Øver med rugbrødshapser ved siden af.
14: flaske 180 ml mme
14.00-16.00: lur
16.00: flaske 180 ml mme
18.00: fx 1 dl spaghetti med kødsovs
20:00: godnatflaske 180 ml
03:00: 150 ml flaske
Jeg tilsætter ikke længere mme til hans grød (tilsatte pepticate før) og han får kun olie i én af hans portioner skemad. Han får også en teske levertran hver aften.
Han får vand af kop til hvert måltid og drikker fint.
Hvad tænker du om hans vægt og mad indtag? Cirka 850 mme i døgnet + 3-4 dl skemad.
Med venlig hilsen
Bobbies mor